В 2012 році в Стендфорді проходив курс під назвою Startup. Лектором цього курсу був відомий і дуже успішний підприємець (статки 2,2 млрд доларів) та венчурний інвестор Пітер Тіль (Peter Thiel). Всі лекції були успішно законспектовані та опубліковані в блозі Блейка Мастерса, студента, який проходив цей курс. За деякий час на основі цих нотаток з деякими доповненнями та корекціями вийшла книжка Пітера Тіля та Блейка Мастерса - Zero to one: Notes on Startups, or How to Build the Future. Оригінальні нотатки залишаються у відкритому доступі і будь-хто може їх почитати за посиланням.
Книжка називається від 0 до 1, тому що так Тіль описує створення чогось нового, нової технології, ідеї, будь чого, а шлях від 1 до n, як просто покращення вже існуючого. Згідно його теорії, тільки якщо ми будемо шукати нові ніші, створювати щось свіже, нове, тільки тоді ми зможемо здійснити прорив і створити хорошу компанію і зробити рух від 0 до 1.
Тіль в своїй книжці зачіпає багато цікавих тем: кризу доткомів на початку 2000х, різні види монополії і чому це добре, розповідає про Paypal (компанію, які він спів заснував з українцем Максимом Левчином і Елоном Масклом), як досягнути 10х покращення технології і чому тільки так можна досягнути успіху, чому технології є драйвером успіху, чому здорова конкуренція це погано і ще багато і багато іншого.
Сам стиль подачі інформації міняється від філософських роздумів про високі матерії до абсолютно практичних порад. Він дає дуже багато прикладів, власного аналізу і цікавої інформації про бізнес і технології. Читаючи його, ловиш себе на думці, що в нього абсолютно інше світосприйняття і він аналізує і сприймає кожен бізнес глобально, ніби немає кордонів і все є одним великим ринком, швидше за все, тому що він працює з інтернет компаніями і технологіями, які дійсно націлюються на увесь світ, типу Paypal, Facebook (Тіль був першим інвестором) і т.д.
Не буду перераховувати і переповідати того, що написано в книжці, тому що там є дійсно дуже багато цікавих речей, єдине, хотів би тільки записати 7 запитань на які має дати відповідь кожен бізнесмен/бізнес:
- Інженерне запитання: чи можу я створити проривну технологію (яка в мінімум в 10 разів краща за існуючі) на відміну від просто покращення (від 1 до n)?
- Питання часу: чи зараз вдалий час починати цей бізнес?
- Питання монополії: чи починаю я з великою часткою маленької ніші/ринку?
- Людське запитання: чи маю я хорошу команду?
- Дистрибуційне запитання: чи є в мене правильний шлях не просто створити, але й доставити/втілити цей продукт?
- Питання довговічності: чи зможу я захистити свою ринкову позицію за 10 чи 20 років?
- Секретне запитання: чи визначив я унікальну можливість якої інші не бачать?
Раджу всім цю книжку. Моя оцінка 9/10.